بسم الله الرحمن الرحیم

  چکیده

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای چنان مقام رفیع و منزلت والایی در عالم اسلام است که هیچ کس نتوانسته نسبت به این بانوی برجسته و ایستاده بر بلندای قله رفعت و مقام بی توجه باشد. آیات عدیده قرآنی نظیر: آیه مباهله، آیه تطهیر و روایات متعدد صادر شده از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه


ادامه مطلب


تاريخ : جمعه 22 مرداد 1395  | 08:52 ب.ظ | نویسنده : فاطمه رحمانی | نظرات 0

 

 

سخنرانی حجــــت الاســـــلام والمسلمـــــــین شربیانی//

در داستانـــی از حیا و عفت بانوی دوعالم حضرت زهرا سلام الله علیها

ای شأن نـــــزول آیه هــای کـــــوثر از آسیه و هاجر و مـــریم برتر

وقتی که خدا تو را به احمد بخشید فرمود به او : صَلِّ لِرَبّک وَالنحَر

download-icon


ادامه مطلب


تاريخ : دوشنبه 18 مرداد 1395  | 12:21 ق.ظ | نویسنده : فاطمه رحمانی | نظرات 0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

احادیثی از بانوی دو جهان، حضرت فاطمه الزهرا(س) درباره ی حیا و عفت


تَقاضى عَلِىٌّ وَفاطِمَةُ اِلى رَسُولِ اللّه‏ِ صلی الله علیه و آلهفِى الْخِدْمَةِ، فَقَضى عَلى فاطِمَةَ علیهاالسلام بِخِدْمَتِها مادُونَ الْبابِ وَقَضى عَلى عَلِىٍّ علیه ‏السلامبِما خَلْفَهُ… فَقالَتْ فَاَطِمَةُ علیهاالسلام : فَلایَعْلَمُ ما دَخَلَنى مِنَ السُّرُورِ اِلاَّ اللّه‏ُ بِاِکْفائى رَسُولُ اللّه‏ِ صلی الله علیه و آله تَحَمُّلَ اَرْقابِ الرِّجالِ. (۱)
 

على و فاطمه علیهماالسلام از پیامبر خواستند تا در تقسیم امور خانواده بین آن دو قضاوت کند، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز کارهاى مربوط به درون خانه را براى فاطمه علیهاالسلام و کارهاى بیرون خانه را براى على علیه ‏السلام تعیین کرد. پس حضرت زهرا فرمود: جز خدا کسى نمى‏داند که من چقدر از این تقسیم خوشحال شدم زیرا از شانه به شانه شدن با مردان بیگانه نجات یافتم و مشکل برخورد با مردان نامحرم از دوشم برداشته شد.

 

***********************************
قالت حضرت فاطمه علیهاالسلام : خَیرٌ لِلنِّساءِ أن لایَرَینَ الرِّجالَ و لایَراهُنَّ الرِّجالُ ؛ (۲)
حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند :براى زنان بهتر است که [بدون ضرورت] مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز آنان را نبینند .

 

 


ادامه مطلب


تاريخ : یک شنبه 17 مرداد 1395  | 03:26 ق.ظ | نویسنده : فاطمه رحمانی | نظرات 0

 

« عفاف و پاكي» يكي از ارزشهاي والا و خصال نيكو و پسنديده اي است كه تضمين كننده حيات سالم و به مقصد رساننده ي انسان سائر، در مسير رشد و كمال و انس و قرب الهي است .اين ارزش و خصلت زيبا ونيكودر اثر مراقبتهاي ويژه و مجاهدت هاي بي وقفه با تمايلات انساني به دست مي آيد و پس از به نتيجه و ثمر نشستن اين مراقبه ها و مجاهده ها، به صورت « ملك ثابت اخلاقي » در ژرفاي جان و روح ريشه مي دواند و آدمي را در برابر آلودگي و فسق و معصيت مصون و محفوظ مي دارد.اين صفت و ملكه دروني، به آن دليل كه حاصل جهاد مستمر با نفس و همه تلاشهاي عملي براي نيل به تزكيه درون و صعود به بلنداي قله « تقوا » مي باشد، عامل اساسي اجتناب و پرهيز از معاصي و گناهان گوناگون محسوب مي شود. كساني كه متصف به عفاف و پاكي گردند، از درون هاي منزه از پليدي ها و تباهيها برخوردار مي شوند و همين پاك دروني هاست كه انگــيزه ها و مقاصـد نيت هايشان زلال و خالص مي سازد و به دنبال آن تمام حركات و عملكردهايشان سرشار از صداقت و يكرنگي، صفا و صميميت ، فروتني و تواضع و خيرخواهي و رحمت مي گردد و وسوسه ها و تحريكات شيطاني و نفساني راهي براي به انحراف و انحطاط افكندن آنان نمي يابند.در اسلام بلند مرتبه ترين و كامل و جامع ترين الگوي عفاف و پاكدامني، حضرت فاطمه (س) است. عبادتهاي خالصانه حضرت زهرا(س)،تهجدها و شب زنده داري هاي مستمر و طولاني، خلوت هاي پرسوز و گداز با حضرت محبوب ازلي، به همراه مراقبت هاي خاص و وقفه  ناپذيرش درطول لحظات زندگي، از او موجودي مقدس و مطهر ساخته بود كه كمترين غبار غفلت و خدا فراموش نمي توانست بر آئينه صاف جان و روح مقدسش بنشيند.روح پاك و وارسته، و دل و جان از همه قيد و بندها رسته ي اين بانوي بزرگ، انديشه و عمل و سخن و رفتار و اخلاق و سلوك و تمام حركات و سكناتش را به عفاف و پاكي تقدس رسا نده بود . او در حالي در تمام ميادين و عرصه ها و صحنه هاي حيات فردي ، اجتماعي، سياسي و فرهنگي حاضر مي شد و به فعاليت و تلاش مي پرداخت، كه به اوج عفاف  و پاكدامني رسيده بود و به صورت يك الگوي كامل ، به ترويج اين ارزش و فضيلت وخصلت والاي اخلاقي، در بين زنان جامعه مي پرداخت .

 

 


ادامه مطلب


تاريخ : شنبه 16 مرداد 1395  | 01:01 ق.ظ | نویسنده : فاطمه رحمانی | نظرات 0


 

تدبيري كه خداوند به كار برده است تا زنان از جمال و جذّابيت خود در جهت ساختن و آرامش بخشي و اعتدال جامعه انساني سود ببرند و ابزار كار آمد دلبري را در جهت سلطه و فريب به كار نگيرند، قرار دادن عنصر حجب و حيا در روح زن است

حيا و عفاف هم براي زنان لازم است و هم بر مردان تا گام از حريم اخلاق و اصول پذيرفته شدة انساني و الهي بيرون ننهند، اما به دليل توانمنديها و جاذبه هاي خاصي كه خداوند در زن قرار داده، عنصر حيا و عفاف، ضرورت بيشتري يافته است

اگر در برخي روايات آمده است كه تمايلات طبيعي زنان افزون از مردان است، مي تواند اشاره به جنبه هاي روحي و بدني جاذبه آفرين زن باشد و نيز اگر آمده است كه حياي زنان بيش از مردان است و بايد باشد، بدان جهت است كه همپاي آن جاذبه و جلوه، اگر عفاف و حجبي هم وزن و هم سطح و نيرومند وجود نداشته باشد، از زن، عنصري فريبكار، سلطه جو، خود خواه و هوس پيشه پديد خواهد آمد، همان كه در طول تاريخ مورد انتقاد قرار گرفته است و قرآن نيز به عنوان يك نمونه منفي، از آن در سورة يوسف ياد كرده است تا يكبار و براي هميشه هشدار دهد كه اگر جمال و جلال، فارغ از حجب و عفاف باشد، نه مردان فاسد و هوس ران كه مردان نيك انديش و پاك را اسير مي كند و اگر نتواند روح آنان را بيالايد، جسمش را بي هيچ گناه زنداني مي كند

 


ادامه مطلب


تاريخ : شنبه 16 مرداد 1395  | 12:37 ق.ظ | نویسنده : فاطمه رحمانی | نظرات 0

تعداد کل صفحات : 3 :: 1 2 3